DispersionsDispersions   Distribució cronològicacronològica
Distribució
  Distribució geogràficadialectal
Distribució
  Lemes:
  reset   aplica
casta F 1217 oc.
Incloure lemes secundaris
  Filtres
 
     Filtre per autor
     Filtre per títol
     Filtre per any de publicació
     Filtre per tipus  
     Filtre per traducció  
     Filtre per varietat  
CTILC (1833-2018)
Imprimir  
CONCORDANCES D'UN LEMA
  Enrere Nova consulta
 
 
Lema:  Coincident amb casta Freqüència total:  1217 CTILC1
  Mostra sobre el resultat     Quantitat:  aleat. línia punt a punt Quantitat per pàgina: 
  Ordenació:
referències integrades

Oberg i Knochen. Els Codis Penals estan fabricats "contra" una altra casta de gent. En la nostra despistada ingenuïtat, creiem que un Codi Penal té
mil habitants), malgrat els negocis i l'afluència de gent de tota casta, Alger té la tristesa i la vulgaritat d'una província francesa sense gens
moure de la nostra cuina. Mirza és una barreja de dos-cents gossos, no té casta ni dignitat, però és lladre, simpàtic, i té uns ulls dolcíssims. Quan es
obrer, ha reeixit en la comesa de bloquejar l'aparició d'un règim de castes a Catalunya. Ha estat un conducte fàcil d'encimbellament de les famílies
on les marqueses convivien amb les mossones (i fins amb aquella casta odiada, considerada impura per la seva sang, com a l'Edat Mitjana), sota
. ¿Qui era, Santa Catalina? Un tros de pagesa. En canvi, el beat venia de casta de prínceps. Havent llegit que en el llibre de la vida del benaventurat
per la servitud i cítares per la dansa. La fam, que una casta irrita contra l'altra, començà: la primera llei fou
sutil, per estrafer la dansa de les fembres de la casta més vil!— David calla un moment; però bé es deixa endevinar, en
gramàtica ni gens de geografia; que comptava amb els dits; però sabia les castes dels gossos de luxe: percebia amb el tacte la qualitat de les porcellanes
per tal de crear diferències entre ells. IV. Tòtem i casta El canvi de les dones i el canvi dels aliments són mitjans d'assegurar
se les heu: incontestablement, els clans totèmics dels baganda són també castes funcionals. A primera vista, això no obstant, res no sembla més oposat
grups totèmics a les civilitzacions més "primitives", mentre que les castes se'ns manifestaven com el producte de societats molt evolucionades que
d'exogàmia, però si hom invitava un etnòleg a definir el concepte de casta, és gairebé segur que es referiria, d'antuvi, a la regla d'endogàmia. Hom
de les societats australianes haguessin utilitzat sovint el mot "casta" per a designar les classes matrimonials, la funció de les quals,
hi ha certes analogies entre les tribus australianes i les societats de castes: cada grup hi exerceix una funció especialitzada, indispensable per al
la família conjugal se'ns presenta com una societat en miniatura de dues castes. La diferència és, doncs, menys gran que no sembla entre societats que,
veiem, així, portats a sospitar el caràcter radical de l'oposició entre castes endogàmiques i grups totèmics exogàmics: aquests dos tipus extrems, ¿no
formes institucionals híbrides a mig camí entre els grups totèmics i les castes, la qual cosa explica, d'altra banda, la incertesa que regna sobre llur
chickasaw, que presenta l'enorme interès d'evocar una societat de castes, bé que els atributs de les castes i llurs relacions s'hi trobin
interès d'evocar una societat de castes, bé que els atributs de les castes i llurs relacions s'hi trobin codificats per referència a espècies
que eren, fet i fet, pensades com si haguessin estat compostes de castes "naturals", és a dir, en què la cultura és concebuda com a projecció o
com és ara els natchez, que ofereixen un dels rars exemples de veritables castes que es coneix a Amèrica del Nord. D'aquesta manera hem establert que, a
sobre el model de grups totèmics, tot i que funcionessin més aviat com a castes. Traslladem-nos ara a l'Índia, terra clàssica també, però de les castes.
a castes. Traslladem-nos ara a l'Índia, terra clàssica també, però de les castes. Constatarem que, en entrar-hi en contacte, les institucions reputades
i inversa de la que les afecta a Amèrica: en lloc de concebre les castes sobre un model natural, són els grups totèmics els que són concebuts
naturals i objectes o productes manufacturats. Els clans dels devanga, casta de teixidors de Madras, porten noms en els quals figuren poques plantes i
funcionals que —pel fet que són netament diferenciats dins un sistema de castes— poden servir, al si de la tribu o de la mateixa casta, per a expressar
un sistema de castes— poden servir, al si de la tribu o de la mateixa casta, per a expressar separacions diferencials entre grups socials. Tot passa,
grups socials. Tot passa, doncs, com si a Amèrica alguns esbossos de castes haguessin estat contaminats per classificacions totèmiques, mentre que a
ha una manera de traduir les institucions australianes en llenguatge de casta més elegant i directa que la que hem utilitzat fins ara. Havíem suggerit,
s'assemblen, des d'un cert punt de vista, a les que assumeixen les castes professionals que, per llur banda també, exerceixen una activitat
per a la vida i el benestar del grup sencer. No obstant això, una casta de terrissers fabrica efectivament terrissa, una casta de rentadors
obstant això, una casta de terrissers fabrica efectivament terrissa, una casta de rentadors renta, realment, la roba, una casta de barbers afaita que és
terrissa, una casta de rentadors renta, realment, la roba, una casta de barbers afaita que és un gust, mentre que els poders màgics dels grups
ens adonem d'un camp en què el paral·lelisme amb el sistema de castes és molt més net: n'hi ha prou centrant l'atenció sobre l'organització
raó, en un cert sentit, designant les classes matrimonials amb el nom de castes: una secció australiana produeix les seves dones per a les altres
les seves dones per a les altres seccions, de la mateixa manera que una casta professional produeix béns i serveis que les altres castes només obtenen
manera que una casta professional produeix béns i serveis que les altres castes només obtenen pel seu ofici... Seria superficial, doncs, d'oposar-les
pel que fa a la relació de l'exogàmia i de l'endogàmia. De fet, castes professionals i agrupaments totèmics són igualment "exopràctics", els
dos casos sempre es pot descobrir un coeficient d'"endopràctica". Les castes són ostensiblement endògames, sota reserva d'impediments al matrimoni
socials, culturalment fabricats per agents tècnics; la simetria entre castes professionals grups totèmics és una simetria invertida. El principi de
grups socials respectius i, per tant, no poden ésser canviades d'una casta a l'altra. Les castes consideren les dones com a naturalment
i, per tant, no poden ésser canviades d'una casta a l'altra. Les castes consideren les dones com a naturalment heterogènies, els grups totèmics
heterogènies, i la raó darrera d'aquesta diferència és que les castes exploten de debò l'heterogeneïtat cultural, mentre que els grups totèmics
Tot el que acabem de dir es pot expressar d'una altra manera. Les castes, que es defineixen segons un model cultural, canvien veritablement
llur producció natural conforme a un model natural en tant que aquestes castes estan compostes d'éssers biològics: producció que consisteix en dones,
conservació. D'aquesta manera assolim les propietats comunes de què les castes professionals i els grups totèmics ofereixen il·lustracions invertides.
i els grups totèmics ofereixen il·lustracions invertides. Les castes són heterogènies quant a la funció; poden ésser, doncs, homogènies quant
aquestes dones a mesura que són engendrades naturalment. En el sistema de castes la reciprocitat es manifesta per l'especialització funcional; és viscuda,
que espècie biològica. També es retroba, sens dubte, en el sistema de castes l'equivalent de les prohibicions alimentàries, però, d'una manera

  Pàgina 1 (de 25) 50 següents »