DispersionsDispersions   Distribució cronològicacronològica
Distribució
  Distribució geogràficadialectal
Distribució
  Lemes:
  reset   aplica
cristià A 9821 oc.
cristià M 4907 oc.
Incloure lemes secundaris
  Filtres
 
     Filtre per autor
     Filtre per títol
     Filtre per any de publicació
     Filtre per tipus  
     Filtre per traducció  
     Filtre per varietat  
CTILC (1833-2019)
Imprimir  
CONCORDANCES D'UN LEMA
  Enrere Nova consulta
 
 
Lema:  Coincident amb cristià Freqüència total:  14728 CTILC1
  Mostra sobre el resultat     Quantitat:  aleat. línia punt a punt Quantitat per pàgina: 
  Ordenació:
referències integrades

Per ell Quim Bisa havia suportat els retrets dels seus pares —vells cristians de sans costums, escandalitzats de la conducta de Tino Costa—; per ell
pertanyia a una de les famílies més distingides de Santa Maria: tots cristians de vella tradició, educats en els principis de la més pura virtut.
de néixer va recorrent una àrida contrada sota un sol de foc; en la cristiana, que vaig sentir explicar a una dona de poble, es tracta de la Verge
m'ho! —Però, Mila estimada: com vols que... A més a més, tu ets cristiana, ets batejada. —Promet-m'ho, padrí! —Bé... —No, no;
inesgotables. La "norma" estoica, l'epicúria, la budista, la cristiana, totes les "morals" passades, eren defectuoses: la moral "racional"
que sigui el primer a tirar-li la pedra" és una de les recomanacions cristianes menys acatades. Hipocresia? Potser, en part, sí. Però no del tot. La
i mala escolàstica són solidaris, enfront del bon llatí i de l'humanisme cristià solidaris que practica el Rotterdamès. Erasme no juga a fer el ciceronià:
importa que el plantejament sigui, d'entrada, "metafísic". Dostoievski, cristià integral, home rudement apassionat de Crist, no podia preveure una tal
els drames de Sartre no serien, en realitat, sinó un truc dels apologetes cristians a fi de propagar, sota capa d'ateisme, unes quantes idees bàsiques de la
perdó es deu a la pèrdua visible de vigència que experimenten els valors cristians dins la nostra societat. Tot i que el perdó no és exclusiu de l'ètica del
el món occidental ha viscut el perdó a través de la concepció cristiana. No podrem negar, doncs, que, en certa manera, la propensió a perdonar
la propensió a perdonar s'hagi debilitat en debilitar-se el sentiment cristià de la virtut. Tanmateix, no estic ben segur que aquest sigui el factor
que proïsme: i escric "proïsme" a consciència de la ressonància cristiana del mot. Tendim a establir un buit entre cadascú de nosaltres i els
caça del blanc, martiris de missioners. La sensibilitat occidental i cristiana s'esborrona i s'escandalitza en observar la rudesa primitiva dels
que aquesta contraposició ha quedat agreujada pel cristianisme. L'home cristià afegeix, a la seva executòria de noblesa purament "natural", el timbre
pogués ser sostinguda. La resta serà pecat, tara, ignomínia. Dins l'àrea cristiana s'ha produït, probablement, per reacció, la pornografia més virulenta. En
per reacció, la pornografia més virulenta. En tot cas, la visió cristiana, que promou l'home a un grau sobrenatural en l'escalafó de la Creació,
fa vidriosament divertida la pornografia de l'Aretí —i de tants altres "cristians". Una digressió. El marc del cristianisme, en matèria sexual, fa
constatació d'absoluta simplicitat. Només que Baudelaire, poeta, i poeta cristià —catòlic cent per cent—, la desvirtuava tot d'una en referir-la a la
s'hi alia. Una faceta d'aquesta ofensiva és el retrocés de la influència cristiana en l'esfera intel·lectual, on, precisament, s'inicia el reconeixement
els mateixos. Més o menys, són els set pecats capitals de la doctrina cristiana: la ira i la luxúria, la gola i la peresa, la supèrbia, l'avarícia, l'
vicis greus són idèntiques. Això és el que cal deixar ben recalcat. El cristià medieval, l'estoic pagà, el savi oriental, el racionalista modern, quan
les etapes d'intensa impregnació religiosa —allò que diuen l'Edat Mitjana cristiana, posem per cas— no n'eren una excepció. Homes i dones s'han comportat, en
Duran i Sanpere. Parlem de la licitud de la violència per part dels cristians, de les dificultats de la mansuetud evangèlica. Jo retrec allò de Max
de la mansuetud evangèlica. Jo retrec allò de Max Scheler: que els cristians han de lluitar sense odi. Torno que ja és fosc, però a Llevant hi ha el
menant el ramat. No era una pintura religiosa, però m'ha evocat imatges cristianes. Sentiments de basarda, de pietat, d'horror, se'm barrejaven confusament.
veia el fadrí forner esperant, bo i estès a terra, de la caritat dels cristians barcelonins el permís d'enfonsar el seu cos avergonyit sota terra
sempre imaginat, eterna temptació, per als plorosos ulls de l'home cristià, des de les /Carmina Burana\ fins al pervers moralitzador de
Quan pensem en l'expressió desil·lusionada o entristida o furiosa o de cristiana resignació amb què és rebuda la vida d'una dona, durant segles i segles
de l'evangelització, aquests puritans anglesos eren d'un criteri tan poc cristià com vulgueu; a l'illa de Raiatea feren autèntiques atrocitats, com per
floral perdura en l'ànima dels maoris malgrat la imposada civilització cristiana, i això, que en un altre lloc potser faria angúnia —imagineu els
l'espiritisme i té un odi feroç al progrés material i a les religions cristianes. A la seva tenda, hi trobareu tants àlbums de postals i fotografies com
públic, de no menjar carn humana i de practicar alguna de les religions cristianes. ¿Què més voleu? Mr. F. G.. —Què més vull? Jo. —Abans un
en el qual, d'una manera més aguda encara, critica la civilització cristiana i l'obra dels blancs en el Pacífic. Jo admiro el valor esportiu de
de la propietat exclusiva —ambdues, com és sabut, contràries al bé comú cristià. L'Església catalana patí també d'aquests contactes amb el món, perquè
des del bressol Torras i Bages, el portarà a definidor de la tradició cristiana del país. Així l'espiritualitat eclesiàstica progressà en totes
grup del pare Palau, plantejaven les dimensions exactes d'un sindicalisme cristià. Certament, les possibilitats no estaven esgotades: existia el misticisme
cancelleresques per palesar, primer, el sentit unitari dels regnes cristians medievals de l'Altiplanell gairebé ex ovo, i, després,
l'acció difusa de les minories mossaràbigues —o sigui de la població cristiana que havia romàs a Al-Andalus sense renegar la seva fe—. Devers el segle
criteri de la ruptura absoluta del món visigòtic amb el de la Reconquesta cristiana, a causa de la invasió musulmana, dels seus estralls subsegüents i, en
de Còrdova —excloent-ne els territoris dels reis, prínceps i comtes cristians, tots pobríssims, que havien cercat recer a les muntanyes i que hi
el seu món. El jesuïtisme havia creat a Palma una espècie de democràcia cristiana, que atreia totes les persones que, desitjant alternar, no poguessin o no
aquell fet amb les frases "/espejo de virtudes\", "cavaller cristià i exemplar" i altres. Perquè el marquès descendia d'un company d'armes
ja el meu penar, maleïda sigui l'hora que van fer-me cristià, que els raïms de vostres vinyes no arribin ni a
-me a aquestes febleses. I dic febleses per fer-te favor, m'entens? I un cristià, un catòlic, un cavaller, un home decent, que és pare de família... —Prou,
que dissecava animalets pel col·legi dels Germans de la Doctrina Cristiana i que ho feia baratíssim. Un cop dissecat, Rosa li posà la lligacama
d'Emili Borràs. El matemàtic es mirava tot allò amb uns ulls de pietat cristiana, sensibles, però, als efectes de volum i de colorit, i a l'agror
arquitecte, el que volia per a ell era la glòria de Sant Pau, pastor de cristians. Es creia amb un cert dret a aquella glòria, perquè el que li havia
de conexions internes, orgànicament segures, amb la religió. La pintura cristiana És tradició que fra Angelico s'agenollava per pintar el cel. No es pot
per tant, la reverència congruent. La pintura de la civilització cristiana, fins que el Renaixement la succeeix, és, per regla general —i ací no

  Pàgina 1 (de 295) 50 següents »