×
Filtres |
|
|
|
|
Lema: Coincident amb fictici |
Freqüència total: 725 |
CTILC1 |
queda viciada des de l'origen, s'estableix —si s'estableix— sobre bases | fictícies | per ambdues parts. Una bona mentida val per una veritat. I, repeteixo, | superioritat de cara als qui l'envolten. La superioritat aliena —real o | fictícia | — ens mortifica o ens empipa. Per contra, necessitem proclamar-nos | les acceptaria com excuses, però res més que com excuses. Una cordialitat | fictícia | , en la qual germà i germana viuen com dos forasters, l'un al costat de | similars als que empra en la seva novel·la quan els seus personatges | ficticis | es troben en la mateixa situació. Les batalles singulars narrades per | concerto, on la veu del solista em dóna, ni que sigui enganyadora — | fictícia | —, la impressió d'una línia amb sentit, i d'un joc mutu —solista-orquestra— | en un "món" nou i exclusivament creat per ella, exclusivament " | fictici | ". No hi ha perspectiva, i no vull pas dir sobre el tema, sinó sobre el " | Vull dir, el pas que consisteix a anar de primer a una transcripció " | fictícia | " —és a dir, que ja no tinguem per "real"— i que després servirà de | consisteix a convertir-la —per escrit o en la ment— en una "imatge | fictícia | " per simple transformació, i després, previ un repòs, tornar-la a | pròpia "convenció", que la utilitza per a constituir o produir un "món | fictici | " dins de la vida real, però un món que és alhora una "ficció" de la | , que també és una manera de fugir—, i crea, en tot cas, un "món | fictici | " de lògica pura, un món on només val la raó. I això és inhumà. No és | de posar en l'obra alguna cosa més, la que —per mitjà del llenguatge " | fictici | " de l'art— dóna, a més del contingut "temporal", allò que és la " | bé: també en l'art hi ha alguna cosa d'aquesta creació d'un món " | fictici | " que ens allibera de l'angoixa, de la incertesa del temps a venir. | cosint, amb una paciència i una resignació que tenien quelcom de | fictici | . Totes les nostres converses començaven pel mateix tema, provocat sempre | una eufòria que m'admirà. Si algú m'hagués dit que aquesta eufòria era | fictícia | , jo m'hauria irritat. La tivantor durà unes dues hores. "Sóc fort, em | d'aquests dispositius més o menys pràctics i llur utilització més o menys | fictícia | va demostrar-se molt instructiva, ja que dirigí l'atenció als trets | els continentals passin per homes feiners mentre els illencs són una | fictícia | creació literària que els fa aparèixer com el mirall vivent de la | cap malícia contra la "unidad nacional". Era, senzillament, que l'Estat | fictici | i postís feia fallida, i la societat aprofitava l'emergència per a | segons l'esperit del nostre poble; i les formes abstractes, arbitràries, | fictícies | , passaran com tota vestidura forçada, i, com a tal, contrària a la | perquè pot fer caure instantàniament les superioritats autèntiques o | fictícies | que ella ha creat sota l'imperi d'una necessitat circumstancial o d'un | de Zalamea\. Ací l'honor no és una susceptibilitat artificiosa i | fictícia | , és el propi sentiment de la dignitat humana, és el desig de la reparació | la turba. En aquesta narració, m'he anomenat, doncs, William Wilson, —nom | fictici | no gaire dissemblant del real. El meu homònim sol, entre'ls que en el | realitat, no d'una ficció): Loti és en la novel·la (la criatura | fictícia | , Aziyadé, anomena contínuament el seu amant "Loti": "Mira Loti, i | Vareig observar que la barberia devia ésser tan sols decorativa, | fictícia | o enganya-pagesos, perquè ningú venia a afeitar-se. Es veu que els | ficció. Tant el músic com nosaltres hem admès que aquell petit món | fictici | que és l'obra musical —el que aleshores era, per mi, el Concert de | enllà de la convenció que li dóna aquell aire de constituir un món | fictici | , hi ha d'haver alguna cosa més. I he pensat si podria ésser una ficció | s'haurà alçat i la realitat tornarà a callar a la sala. Gat real i gat | fictici | Potser, com jo mateix, el lector ha observat en l'obra teatral la | a tenir com a present qualsevol realitat que no sigui la realitat | fictícia | del que passa a l'escenari, surt de sobte un gat d'entre bastidors i | Quan passa el gat, la realitat autèntica del seu passar desacredita la | fictícia | realitat de l'escena, perquè no la podem incloure en la convenció, | l'obra representada a l'escenari. El gat real s'haurà convertit en un gat | fictici | , és a dir, haurà entrat en la ficció de l'obra, i ja no farà riure ningú | únicament —ni principalment— per si representa o no representa aparences | fictícies | , o per si fingeix realitats, sinó per raons més profundes; perquè el camí | base tan desproporcionada com és la de si han estat admesos els valors | ficticis | , i de si ens hem avingut a entrar en els sistemes convencionals que són | que, per camins convencionals i realitzats amb mitjans puerils i | ficticis | , l'artista arriba inesperadament a aconseguir, de vegades. II | que bé solem renunciar, convencionalment, a objectar contra llur | fictícia | realitat. Després, anem descobrint que les obres que poden produir | joc de creació imaginativa és, per als infants, un intent de penetració | fictícia | en la realitat del món i de la vida —la dels grans— que, com a tal, | el goig que el joc produeix resulta d'alguna manera d'una creació | fictícia | . Poc o molt, com en l'Art. Hi ha hagut pedagogs sapientíssims que, en | més visible entre les arts i el joc és que, en el joc, la creació | fictícia | no arriba a ésser fixada en una obra, en un objecte que la conté i que | una de les arts; no pas la ficció per ella mateixa, i perquè és | fictícia | , sinó com a instrument que ha estat, en tant que l'acceptem com a | sinó com a instrument que ha estat, en tant que l'acceptem com a | fictícia | , per allò que l'artista ha pogut aconseguir. Alhora, perquè la | que nosaltres n'esperem en les arts— el que cal és oblidar el caràcter | fictici | que té la ficció produïda; o, més ben dit, cal fer veure o cal | la ficció hi sigui admesa, convencionalment, com si no fos | fictícia | . Potser perquè l'hem presa així, sovint hem oblidat que hi era. I, per | la convenció que ens permet d'acceptar-la com si no fos | fictícia | . Diu Huizinga que les regles de qualsevol joc han d'ésser | determinat i ordenat per mitjà d'unes regles que produeixen un món | fictici | , i hi ha els jocs en els quals la convenció és aplicada | preestablerta que porta a viure, mentre el joc dura, en el món | fictici | produït i regit per unes regles, les del joc. Aleshores, i fins quan el | les mans —fora el porter, s'entén— és l'essència d'aquell petit món | fictici | ; si no fos tinguda en compte resultaria, no pas que els jugadors | alhora, quan ha acceptat la convenció del joc, no troba que el món | fictici | que ha produït sigui gaire diferent de com ell s'imagina que és la | que som en una realitat o bé que allò que acceptem, per molt que sembli | fictici | , conté una realitat. O bé, al contrari, que prenem la ficció com a | consciència tan clara com els infants del nostre desig de viure en mons | ficticis | , ni del plaer que hi trobem. O potser ens manca aquell puntet de | i per això, de vegades i mig inconscientment, tendim a voler que els mons | ficticis | que així i tot ens atrauen prenguin, si més no per als altres, l'aparença | que l'Art produeixi per a nosaltres uns mons que, al marge de si són | ficticis | , valguin alhora com a mons de debò. I és aleshores quan ve que ens hi | al marge del veritable plaer de la competició, la il·lusió —sovint | fictícia | — que encara som capaços d'aconseguir-lo. Alhora, però, no hem pas |
|