DispersionsDispersions   Distribució cronològicacronològica
Distribució
  Distribució geogràficadialectal
Distribució
  Lemes:
  reset   aplica
sexe M 4357 oc.
Incloure lemes secundaris
  Filtres
 
     Filtre per autor
     Filtre per títol
     Filtre per any de publicació
     Filtre per tipus  
     Filtre per traducció  
     Filtre per varietat  
CTILC (1833-2020)
Imprimir  
CONCORDANCES D'UN LEMA
  Enrere Nova consulta
 
 
Lema:  Coincident amb sexe Freqüència total:  4357 CTILC1
  Mostra sobre el resultat     Quantitat:  aleat. línia punt a punt Quantitat per pàgina: 
  Ordenació:
referències integrades

a les "sufragistes" era l'ideal de la plenitud social del seu sexe—: l'important és que, avui, les dones s'han desprès de moltes
la crisi que ara travessen les venerables convencions relacionades amb el sexe i amb la família. Prou que em guardaré d'afirmar que avui la gent
Una altra versemblança s'hi fa suspecta, de seguida: la versemblança del sexe. Si la Bovary era Flaubert —i Albertine era (potser d'una
a si mateix. Servilisme No hi ha cap servilisme que sigui desinteressat. Sexe El sexe no és un tema seriós: tema de conversa o de literatura.
Servilisme No hi ha cap servilisme que sigui desinteressat. Sexe El sexe no és un tema seriós: tema de conversa o de literatura. Tal ha
En literatura, l'amor sí que ho era —i de quina manera!—, però no el sexe. Poetes, novel·listes i dramaturgs, fins en temps relativament pròxims,
i dramaturgs, fins en temps relativament pròxims, no han vist el sexe sinó a través de la facècia, de la burla, del grotesc. O el silenciaven i
passada, jo no sabria aportar-ne més que una: el marquès de Sade. Però el sexe, en Sade, és —i només— una presència gairebé sinistra, una confusa
a la sacralitat ètica. A part Sade, doncs, l'actitud resulta unànime: el sexe esdevé —en tant que sexe— objecte de sistemàtica irrisorietat, quan
part Sade, doncs, l'actitud resulta unànime: el sexe esdevé —en tant que sexe— objecte de sistemàtica irrisorietat, quan l'accepten els escriptors.
els escriptors. Deixo de banda, és clar, metges i moralistes: el sexe, per a ells, té un valor merament físic o social, i, en part, es
hem de fer aquesta salvetat, diguem-ne tècnica, dels qui parlen del sexe amb una neutra discreció professional. Al marge d'això, en efecte, no hi
de riure. És com si, de paraula, l'home no hagués sabut mai admetre el sexe més que en funció d'obscenitat, i com si l'obscenitat fos inseparable
El vell Montaigne —un d'aquells moralistes que han escrit sobre el sexe amb notòria serietat— tenia raó a mitges: en tenia en la mesura que les
que, entre aquesta gent, no és insòlit que les al·lusions directes al sexe siguin acollides amb una hilaritat clamorosa i espontània. El fet és
intenció, hedonística, suposava una superació de l'aspecte risible del sexe. Ovidi, supervivent, ens decepciona una mica, perquè, en el seu
ens decepciona una mica, perquè, en el seu Ars amandi, el sexe, tot i ser-ne el protagonista, hi apareix estilitzat i el·líptic,
i directes, haurien constituït un primer intent de conferir serietat al sexe. Sembla, però, que la docència eròtica va cedir ràpidament davant la
no. El propòsit de la pornografia és fomentar les esperances del sexe en el terreny de l'obsessió o de la il·lusió. No deixa de ser
o per adults amb dificultats d'acompliment normal de les exigències del sexe: és a dir, sempre —en general— gent que, o no practica, o practica
s'introdueix el còmic, de nou, en el tractament —ara pornogràfic— del sexe. La pornografia ben sovint és ridícula perquè ho és el seu vocabulari. Ho
si més no, una defensa contra la propensió de l'home a veure el sexe sota espècie de grotesc. El sexe hi és: essencial. Per als enamorats,
contra la propensió de l'home a veure el sexe sota espècie de grotesc. El sexe hi és: essencial. Per als enamorats, l'acte de l'amor —fórmula ja ben
espiritualoide i ennoblidora suscitada per l'amor tendeix a redimir el sexe de la seva depreciació moral. No ho aconsegueix, però, i es limita a
una raó que explica aquesta comprensió —o incomprensió— còmica del sexe. I és: que la descripció de l'acte sexual, tant si es vol com si no es
tothora el més dràstic confinament a les penombres retretes. Sobre el sexe pesen prevencions molt específiques, és clar: però, en el fons, és la
pròpia o la d'altri. Lionardo da Vinci afirmava que l'acte de l'amor —el sexe en ple ús— és tan lleig, que la natura si perderebbe si
etc.— són una altra font d'irrisió. L'home està disposat a riure's del sexe, sigui com sigui: a riure's, doncs, de si mateix. He dit "la més
Objectivament l'expressió és falsa. La qualitat fisiològica del sexe no és més —ni menys— "animal" que qualsevol altra funció animal del
que això es degui al caràcter luxós, o relativament luxós, del sexe. Orinar o menjar són actes imprescindibles, sots pena de mort; rotar o
entra dins les possibilitats humanes. En certa manera, per tant, l'ús del sexe és voluntari. És a dir: la faceta d'animalitat que suposa el sexe té tot
del sexe és voluntari. És a dir: la faceta d'animalitat que suposa el sexe té tot l'aire de ser deliberada. L'home, quan fornica, fa l'animal,
ser-ho: a la ridiculesa. I hom se'n riu. La comicitat del sexe és angoixosament palmària. Crec que aquesta motivació és decisiva, en el
la seva revenja. Es rebel·la de paraula, incruentament. En l'aspecte del sexe, la pressió social és intensa, i forta havia de ser la temptació de la
De tota manera, l'important és allò que dèiem abans: la comicitat del sexe és intrínseca, perquè surt de la contraposició de dues apreciacions
febleses, el repudi de l'animal, n'era un corol·lari forçós. El sexe és denunciat com una sutzura, potser com la més denigrant de les sutzures
spermate", diu un papa medieval, parlant de l'home. El sexe és porc, en efecte: una porqueria. Però hi ha la necessitat de la
concupiscentiae: el matrimoni les satisfarà. És tot el que el sexe aconsegueix en la valoració de l'Església. Només dins el matrimoni —mal
—o antireligiosa— que només el cristianisme podria atorgar-los. El sexe, en don Joan i en Sade, es fa inopinadament blasfematori. L'un i l'altre
Sade, es fa inopinadament blasfematori. L'un i l'altre esgrimeixen el seu sexe contra Déu, el Déu de les prohibicions: contra l'Esperit repressor i
com únic recurs de salvació, i la ideologia positivista s'expandeix, el sexe comença a ser considerat des d'un altre angle. Comença a ser-ho: la
caldria afirmar que el primer conat de recuperació seriosa del sexe s'havia produït ja en el XVIII: en el XVIII francès, a
coses, fou un retrocés. Només quan el Romanticisme és desbancat, el sexe torna a ser mirat sense fàstic i sense "imaginació". Albert Thibaudet
en La Terre, d'Emile Zola, un primer assaig de portar el sexe a la literatura en termes seriosos. Tant hi fa que fos Zola com un altre:
podia ser, llavors, ni encara avui ho és. La consideració despectiva del sexe ha perdurat. La pornografia, fins i tot la literària —esmentaré, per
reconèixer que l'home —l'home i la dona— no és un ésser asexuat, i que el sexe és una part del cos tan digna de cura i de previsió com l'estómac o els
mena de textos han ajudat a esbandir moltes prevencions i a re-donar al sexe un sentit net i clar, sense picant ni misèria. La fisiologia, avui, més
És arrimant-se a aquesta llibertat que la restauració seriosa del sexe, en el camp literari, havia o hauria d'haver-se consumat. La història
interceptà o obstaculitzà les intencions. Sense ni tan sols referir-se al sexe d'una manera directa, Flaubert i Baudelaire, i alguns més, van veure's
la seva importància. Zola i els naturalistes, en interessar-se en el sexe, ho feien, una mica, per prolongar també en aquesta direcció la seva

  Pàgina 1 (de 88) 50 següents »