×
Filtres |
|
|
|
|
Lema: Coincident amb societat |
Freqüència total: 29122 |
CTILC1 |
. És algun mal? Si algú en sofreix, com escapar a la vida de relació, a la | societat | dels altres, tan buida per a mi, i no omplir els salons frívols amb la | d'una felicitat més pura i assossegada. A la nit, dins el local de la | Societat | de recent creació, amb la batuta a la mà, dirigia els primers assaigs: | enamorats", els "enamorats", es criaven en les altes esferes de la | societat | . De mica en mica, el teatre primer, i la generalització de la lectura més | descansa, abans que res, en un reajustament del lloc de la dona dins la | societat | . Fins aleshores, la dona havia tingut una condició social caracteritzada | Tot matrimoni era un matrimoni d'interès —i aquesta tendència passa de la | societat | feudal a la societat burgesa, i per això l'"amor", "cortès" en un cas | matrimoni d'interès —i aquesta tendència passa de la societat feudal a la | societat | burgesa, i per això l'"amor", "cortès" en un cas i "romàntic" | la seva relació amb l'home. La literatura —baròmetre bastant honest de la | societat | — ens forneix il·lustracions significatives. Les heroïnes literàries de | Fins a la ratlla del XX, això és cert. Malgrat tot, la | societat | —la societat d'Occident— ha seguit sent una societat masculina. La | a la ratlla del XX, això és cert. Malgrat tot, la societat —la | societat | d'Occident— ha seguit sent una societat masculina. La "dama" | Malgrat tot, la societat —la societat d'Occident— ha seguit sent una | societat | masculina. La "dama" feudal en principi, la burgesa després, | d'estimar, contra vents i marees, sí. Però, dones al capdavall dins una | societat | masculina, no deixen de ser personatges de segona fila. L'home, | sí, era història, però no tota la història. El gros de la | societat | —si puc dir-ho així— en quedava al marge. I l'experiència de cada dia, | Quan intentem formar-nos una noció aproximada d'un país actual —d'una | societat | concreta—, comencen per indagar la seva estructura econòmica, la | no són els únics atzars dignes de ser registrats. En una | societat | subdesenvolupada, posem per cas, que descansi fonamentalment en una | en una sola persona, en unes quantes persones escasses. I mentre les | societats | s'estructurin de tal manera que un sol individu, uns quants individus | no podia aparèixer com a forma de la conducta humana sinó quan la | societat | comença a fer intervenir en la vida econòmica un mitjà autònom per a | i els setials que han vingut succeint-se amb les generacions de la nostra | societat | fan l'efecte d'haver estat construïts prescindint d'aquella exigència | o per al mal, ajudi l'home a millorar-se o a degradar-se, vigoritzi la | societat | o la corroeixi. En el pitjor dels casos, la "tècnica" oferirà | mundi sobre la qual descansava tot això, queden en precari dins una | societat | que els contradiu o els mediatitza amb el simple fet de la seva | mateixos estem contemplant com s'esfondra de mica en mica. A una | societat | nova haurà de correspondre una ètica nova: una "cultura" nova. La | Però, en general, tenim dret a unes esperances més somrients. La | societat | del futur no conservarà massa afinitats amb la nostra: això no significa, | hi viuran hauran de ser menys "homes" que els seus congèneres de les | societats | antigues, presidides pels "humanismes". Un examen sincer d'aquestes | antigues, presidides pels "humanismes". Un examen sincer d'aquestes | societats | i d'aquests "humanismes" ens farà recordar que tampoc en elles l'home | -hi. D'altres paraules, com ara "poble", o "colla", o " | societat | ", o "partit", o "equip", quan ens inclouen, ens semblen justes en | tot admeten un possessiu —"el meu poble", "la meva colla", "la meva | societat | ", "el meu partit", "el meu equip"— que subratlla la nostra adhesió. | no pensen que són individus congregats. En "poble", "colla", " | societat | ", "partit", "equip", etcètera, hi ha consciència d'estar reunits en | modalitats d'indignació predominants en una època o en un país —en una | societat | concreta—: ens proporcionaria un índex lluminós dels pressupostos morals | i de decidir-se entre les faccions combatents que escindeixen la seva | societat | . El començ del XVI s'assemblava, en això, als nostres dies. | de gallardia, de coratge, per a plantar cara a les inclemències d'una | societat | adversa. L'escriptor occidental té por de comprometre's rotundament amb | a exceptuar-la de les responsabilitats sinistres que recauen sobre la | societat | capitalista. Es preocupen, però, com es preocupava Erasme, de no | de fet, no és gratuïta, ja que al cap i a la fi el seu rol dins la | societat | supleix algunes funcions de l'antic i decaigut magisteri sacerdotal o | hauria d'alçar enfront dels requeriments arters o amenaçadors de la | societat | , per tal de mantenir i propugnar, sense concessions, tant els seus punts | estimi el seu art com un fi en si mateix i superior als altres fins de la | societat | . Erasme repudia, certament, el mal llatí dels seus enemics, però també la | condicions que ha deixat establertes, no tant de fet com en teoria, la | societat | liberal. Potser això no és més que un prejudici, o un judici viciat per | presons —el seu coneixement directe de la realitat penal en les nostres | societats | — els impel·leix a fer comparacions amargues. La denúncia dels jesuïtes no | per a comprendre la fosca iniquitat de la situació penal en les | societats | "civilitzades". El problema, això no obstant, té unes altres | valorades com a crims. Ha estat un espectacle alliçonador. En la nostra | societat | pot semblar "discutible" que l'assassinat de milions d'homes sigui | Codi Penal ho garanteix. L'home del carrer no creu possible que la seva | societat | arribés a sobreviure si li fallaven aquelles institucions: fins a tal | de guerra" no infringeixen cap "llei" perquè actuen fora de la | societat | . Maten o roben, però col·locats al marge dels valors i dels interessos | però col·locats al marge dels valors i dels interessos "diaris" de la | societat | víctima. Són, doncs, al pol oposat del lladre i de l'assassí "de tamany | "de tamany natural". No ha d'estranyar-nos, per tant, que la mateixa | societat | que els ha patit es miri els "criminals de guerra" una mica com es | manera, acaben per ser "encaixats" com una fatalitat irreprimible. La | societat | és impotent davant l'arbitrària ferocitat de l'invasor, del tirà, de | una vegada, els han perdut el respecte, i temem que reincideixin. La | societat | es resistirà a ser clement amb ells. Ho serà més de grat amb els Oberg i | com el nostre, en els quals fan crisi les seguretats essencials d'una | societat | . Sigui com sigui, importa destacar que hi ha, evident, una tendència a | al·legar-ho com un símptoma més de la presumpta consumpció de la nostra | societat | : el predomini de l'esperit antimetafísic venia a ser, segons ell, un dels | —de càtedra o de revolta, centrípet o centrífug— exalta la | societat | europea, les dues sèries de pobles que acabo d'apuntar entraren en una | de l'ordre constitueixi un sentiment molt generalitzat. I és lògic. Una | societat | no pot viure en el caos —ha de viure en ordre, doncs. Solament un tipus | o no necessitat de l'ordre, en abstracte, com a força cohesiva de la | societat | . És aquest o l'altre ordre concret, el que, en un moment | a fet moral, està en franca decadència. Fins i tot podríem dir que, en la | societat | actual, les úniques pràctiques que retenen el nom de perdó i | visible de vigència que experimenten els valors cristians dins la nostra | societat | . Tot i que el perdó no és exclusiu de l'ètica del cristianisme, sembla |
|