×
Filtres |
|
|
|
|
Lema: Coincident amb virtut |
Freqüència total: 9564 |
CTILC1 |
del seu treball, ni opulents ni miserables. I que guardin tothora, com a | virtut | suprema, la lliure serenor de l'esperit." Hades "He fet el meu passeig | a pesar del seu suprem rang de divinitat nacional, a causa de les seves | virtuts | intransigents, que li produïen sobtades ires, molt perilloses en aquelles | Sí, ella, la cònjuge —m'entrebanco en el nom—, fidel companya, modèlica | virtut | i, per escreix, i no com la meva, mare exemplar. Però, ben mirat, i | i a la gàbia, perquè no atenyia, ni de bon tros, a tant. "La primera | virtut | és frenar la llengua", s'autoaconsellava Ludovicus Baronet. "Vet aquí | respectuós com crèdul, de periodistes. "Considerin-me com un model de | virtuts | domèstiques. Que el paradigma els causa tedi? No ho dubto, però com els | de Candaina, és casar-se, tenir fills i criar-los i educar-los en la | virtut | i en la religió; és tenir cura de la casa i tenir sempre l'ull en tot el | sobre aquest home de front noble i d'expressió adusta, d'una austera | virtut | , a qui la vida havia negat tota felicitat: la tragèdia del seu matrimoni | tots cristians de vella tradició, educats en els principis de la més pura | virtut | . S'havia casat amb una dona bellíssima, estava profundament enamorat de | havia pressentit en la seva ànima així que el veié, descobria també noves | virtuts | en la pròpia, com si la veiés reflectida en les virtuts d'ell sota una | també noves virtuts en la pròpia, com si la veiés reflectida en les | virtuts | d'ell sota una llum molt clara. Un dia ell li digué (era ja molt tard; | estat, en efecte, l'afecció primordial de la seva vida i tenia sempre la | virtut | de despertar en ell l'entusiasme. —Sí, sí —li digué, animat de sobte, però | ulls de la gent i en els quals els bons han d'aprendre a perseverar en la | virtut | , i els dolents, a corregir-se. Tino Costa tenia la rèplica als llavis, | i fins el mal tenia la seva justificació, car en ell prenia força la | virtut | . Ell li hauria parlat encara —ja ho sabia— de la necessitat, dels fins | diferència de fortuna, bella i plena de bondat, adornada de totes les | virtuts | , i quan estava, sobretot, a punt de casar-se? No; això, Quim no | també de l'oncle, Tiago s'havia reconciliat amb Quim Bisa. —La primera | virtut | de l'home és perdonar les ofenses rebudes i penedir-se de les que inferí. | el seu estat d'esperit donava, per contrast, més relleu encara a les | virtuts | de la noia. Però Sileta li havia tornat la salutació encara més breument, | deia—; Sileta deu haver sabut la vida que jo portava a ciutat, i la seva | virtut | tan pura i tan senzilla no m'ho pot perdonar. Quim no ha vingut a | ella havia dit, era gairebé de la família, i, per altra banda, la seva | virtut | sense tara la posava a l'abric de tota murmuració. La insistència amb què | davant Tino Costa i com temorosa. Era una noia senzilla, religiosa, d'una | virtut | natural. Havia adoptat en la vida una resolució, tal vegada en el fons no | una forma d'estoïcisme massa heroica. No ho sé. Però al catàleg de les | virtuts | consagrades, caldria afegir-hi aquesta altra, sense nom i sense | relativament nova dins la nostra civilització. Tradicionalment, la | virtut | era entesa sota formes inconfortables: l'austeritat i l'ascesi, | crec que el fanatisme sigui una perspectiva gaire amable. La prudència, | virtut | cardinal, aconsella evitar aquestes exasperacions mentals i morals. I al | "la Raó" estabilitza l'home en la seva condició justa, el camí de la | virtut | s'obre amb perspectives inesgotables. La "norma" estoica, l'epicúria, | ira més, una ira qualsevol. Ben al contrari: és la ira que pertoca a la | virtut | . Indignació i virtut són, en última instància, "coses" correlatives: jo | Ben al contrari: és la ira que pertoca a la virtut. Indignació i | virtut | són, en última instància, "coses" correlatives: jo diria que fins i tot | s'indigna; sempre és el viciós qui sofreix els cops de la indignació. La | virtut | , justament perquè és "digna", "s'indigna". Un home indignat podrà ser | "i amb tota la raó del món". Amb tota raó: s'indigna en nom de la | virtut | . Allò que l'ofèn —a ell, pecador!— és el fet de veure conculcada la virtut | virtut. Allò que l'ofèn —a ell, pecador!— és el fet de veure conculcada la | virtut | : la mateixa virtut, o una altra, que pel seu compte ell ha conculcat. | —a ell, pecador!— és el fet de veure conculcada la virtut: la mateixa | virtut | , o una altra, que pel seu compte ell ha conculcat. Certament, podria i | , i té dret a indignar-se de l'altre... El que resta per esbrinar és si la | virtut | necessita o no indignar-se a fi de seguir sent virtut: vull dir, a fi | esbrinar és si la virtut necessita o no indignar-se a fi de seguir sent | virtut | : vull dir, a fi d'afirmar-se com a tal virtut en la consciència dels | se a fi de seguir sent virtut: vull dir, a fi d'afirmar-se com a tal | virtut | en la consciència dels homes. Probablement, sí. Però aquest problema | punt de vista moral, per a mesurar-ne la duresa... La clemència és una | virtut | que honora qui la practica: d'acord. Els dos alemanys en qüestió, | segles que la conca mediterrània ha deixat de monopolitzar les inicials | virtuts | creadores, i fins i tot en alguna especialitat es manifesta | per personatges. Les nostres petites misèries, i les nostres petites | virtuts | , que a penes destriem en la rutina quotidiana, es revelarien | soledat: ens els fem en funció del pròxim. Com tots els vicis i totes les | virtuts | , l'orgull no pot practicar-se en l'aïllament, sinó que exigeix la | a perdonar s'hagi debilitat en debilitar-se el sentiment cristià de la | virtut | . Tanmateix, no estic ben segur que aquest sigui el factor més decisiu del | de vigència universal, i que el quixotisme té un copiós prestigi de | virtut | . Convé, doncs, que ho repensem una mica. La intenció de don Quixot és | L'home, aquell ésser a part, fet a semblança de Déu, titular de tantes | virtuts | , creador d'arts i de filosofies, predilecte del destí, abdica sobtadament | és l'home, està excepcionalment subjecte a control. Si la castedat és una | virtut | , és perquè entra dins les possibilitats humanes. En certa manera, per | si vol aguantar-se amb un mínim de coherència interna. Els sectaris de la | virtut | ho encerten, quan assenyalen les etapes de depravació col·lectiva com si | entabanar per les aparences: la societat tampoc no és partidària de la | virtut | —de la virtut eixuta i rebeca. Tanta por com té al vici, en té a la virtut | les aparences: la societat tampoc no és partidària de la virtut —de la | virtut | eixuta i rebeca. Tanta por com té al vici, en té a la virtut. Quan | virtut —de la virtut eixuta i rebeca. Tanta por com té al vici, en té a la | virtut | . Quan anatematitza els vicis no vol propugnar uns capteniments | tampoc no la fomenta. Deixa fer als moralistes, als predicadors de la | virtut | , perquè ha de ser conseqüent amb els seus propis prejudicis. Està per | per veure si seguiria deixant-los fer, en el cas que la propaganda de la | virtut | tingués un èxit fulminant. Probablement hi posaria tants destorbs com ara | en posa a la propaganda del vici. Però la societat sap de sobres que la | virtut | —la virtut extrema— presenta pocs atractius, i que no corre cap risc per | la propaganda del vici. Però la societat sap de sobres que la virtut —la | virtut | extrema— presenta pocs atractius, i que no corre cap risc per aquesta | esquemàtiques i radicals: tanmateix, ella practica un altre tipus de | virtut | . La virtut usual no té res a veure amb la virtut de les ètiques dels | i radicals: tanmateix, ella practica un altre tipus de virtut. La | virtut | usual no té res a veure amb la virtut de les ètiques dels teòlegs i dels |
|