DispersionsDispersions   Distribució cronològicacronològica
Distribució
  Distribució geogràficadialectal
Distribució
  Lemes:
  reset   aplica
marxisme M 995 oc.
Incloure lemes secundaris
  Filtres
 
     Filtre per autor
     Filtre per títol
     Filtre per any de publicació
     Filtre per tipus  
     Filtre per traducció  
     Filtre per varietat  
CTILC (1833-2020)
Imprimir  
CONCORDANCES D'UN LEMA
  Enrere Nova consulta
 
 
Lema:  Coincident amb marxisme Freqüència total:  995 CTILC1
  Mostra sobre el resultat     Quantitat:  aleat. línia punt a punt Quantitat per pàgina: 
  Ordenació:
referències integrades

una certa vigència: ja ho he apuntat, el "neopositivisme", el marxisme, els escepticismes privats. Però, malgrat tot, el "sentiment" metafísic
les profundes divergències que separen l'actual bolxevisme rus del marxisme. L'autor creu en un determinisme psicològic i per ell explica la formació
constitueix per a les ciències de l'home la totalitat fonamental. El marxisme —si no Marx mateix— ha raonat massa sovint com si les pràctiques
i ho corrobora qualsevol examen serè de la situació actual. L'anomenat "marxisme vulgar" —el corrent, per aquestes latituds— sol pixar fora de test, quan
I els veiem derivar cap a inesperades sortides. El seu fàstic al marxisme podem considerar-lo natural. Però el recurs a les filosofies orientals,
-se". "Inhibició", per al freudisme popular, i "alienació", per al marxisme amateur, són vocables d'estupenda claredat. La introducció del prefix
(tan seriosament com una munió d'estructuralistes es prenen el marxisme). Sembla que fa uns quants anys es va sentir un clamor, "A baix
de grupets valencianistes que anaven del dretisme més reaccionari al marxisme més o menys ben digerit. Hi havia, de tota manera, un excés d'ideologisme
El marxisme com a sociologia 1. L'objecte del "Capital" Obrim el
temps." Però la llarga espera, el motiu de la queixa constant en tot el marxisme de la Segona Internacional (—per què Marx no ens ha deixat, en comptes
(i aquest és un producte típic de la interpretació que ja s'afirmà en el marxisme de la Segona Internacional la idea que el Capital no és
a aquest. Hom tem, en altres paraules, que, subratllant que tot el marxisme gravita i gira entorn d'aquesta obra, Marx resulti l'investigador només
(d'amagat) una interpretació empirista, de manera que també en el marxisme pogués reproduir-se la tradicional escissió de plans entre el discurs
específiques. Però basta conèixer un poc la seva obra per a veure com el marxisme li apareix sempre com una continuació del darwinisme i ambdós, després,
a la qual Engels mateix ha reduït més d'una volta el sentit del marxisme, és a dir que, "de la mateixa manera que Darwin descobrí la llei de
de Morgan) al desenvolupament de la direcció etnologista de bona part del marxisme de l'època (especialment de Kautsky i de Cunow). Hi ha, però, el fet que
comunista"—, una carència objectiva de la línia "ortodoxa" del marxisme de l'època. El mateix hem de dir, per exemple, pel que fa a algunes
aspectes que havien aleshores eixit fora de l'horitzó teòric del marxisme de la Segona Internacional. És aquest precisament el cas, en particular,
a dir un irracionalisme, si és possible, encara més tèrbol i descobert. Marxisme. Ciència o revolució Marxisme com a ciència o marxisme com a revolució?
és possible, encara més tèrbol i descobert. Marxisme. Ciència o revolució Marxisme com a ciència o marxisme com a revolució? L'alternativa ha existit i
i descobert. Marxisme. Ciència o revolució Marxisme com a ciència o marxisme com a revolució? L'alternativa ha existit i existeix encara. Resoldre-la
fàcil del que sovint es creu. Començaré pel primer cantó del dilema —el marxisme com a ciència—. El discurs a fer, a grans línies, podria ser aquest. El
com a ciència—. El discurs a fer, a grans línies, podria ser aquest. El marxisme és una teoria de les lleis de l'esdevenir de la societat humana.
aquest "mecanisme" particular. En quant és una doctrina científica, el marxisme consisteix essencialment en la descoberta de nexes causals objectius.
al Capital financer (el discurs, gairebé, de tot el marxisme ortodox de la Segona Internacional). "El marxisme és solament una teoria
gairebé, de tot el marxisme ortodox de la Segona Internacional). "El marxisme és solament una teoria de les lleis de l'esdevenir de la societat".
marxista les aplica a l'època de la producció de les mercaderies". "El marxisme, que és doctrina científicament lògica, objectiva, no està vinculat a
lògica, objectiva, no està vinculat a judicis de valor". El deure del marxisme en tant que ciència és de "descriure els nexes causals". Per bé que
Per bé que siguin contínuament confosos entre ells, "socialisme" i "marxisme" no són la mateixa cosa. El socialisme és un fi, una meta, un objectiu
és un fi, una meta, un objectiu de la voluntat i de l'acció política. El marxisme viceversa, en tant que ciència, és coneixement objectiu i imparcial. Es
Es pot acceptar la ciència i no voler el fi. "Reconèixer la validesa del marxisme —diu Hilferding— no significa de cap manera formular valoracions, ni molt
en avant es tracta de transformar-lo". A les pàgines d'abans hem vist el marxisme com a ciència; ara estem al marxisme com a revolució. Preguem al lector
A les pàgines d'abans hem vist el marxisme com a ciència; ara estem al marxisme com a revolució. Preguem al lector que no s'amoïni, ans que tingui els
altrament no s'esdevindria la revolució. D'altra banda, cal que el marxisme sigui també ciència: si no, no hi hauria socialisme científic sinó
capitalisme mateix, fent palanca sobre una dada de la realitat. El marxisme, doncs, és ciència. És una reconstrucció analítica de la manera com
de la producció capitalista. D'altra banda, a més de ciència, el marxisme és ideologia revolucionària. És anàlisi de la realitat des del punt de
una estabilitat de les explicacions i una permanència de mètode; el marxisme no ateny comportaments estrictament polítics fins al final del seu
en les impostures de llur pròpia ideologia, és a dir, el dia que el marxisme es trobà justificat. L'escriptura i el silenci L'escriptura artesanal,
En aquest sentit el materialisme dialèctic que constitueix la base del marxisme és un instrument insubstituïble. El senyor Cambó es val d'un mètode
Bé que aquesta actitud no fos prou conseqüent des del punt de vista del marxisme revolucionari, puix que no arribava a la conclusió lògica de la
feixisme de la primera època es declara anticapitalista i adversari del marxisme i del bolxevisme únicament per llur esperit internacionalista. És més,
"Les masses —diu— no volen beure aigua més que de la cisterna del marxisme". La influència del feixisme durant la guerra es pot dir que és nula, no
indiscutiblement més important dels nostres temps. I Lenin, el marxisme i la revolució d'octubre El senyor Cambó no comet l'estupidesa, tan
que suposa el leader regionalista, de l'aplicació del mètode marxista. El marxisme no és, com afirma el nostre preopinant amb l'aplom que li dóna la
dogma, sinó, com Lenín mateix ha dit, "una guia per a l'acció". El marxisme es basa en el mètode del materialisme dialèctic, el qual parteix del
del mètode de Marx, és senzillament una absurditat. Sense l'ajut del marxisme, Lenín i el bolxevisme no haurien obtingut la victòria sobre els
a emprar les armes en general. En això no hi ha ni una engruna de marxisme, puix que equival a dir que som adversaris de tota violència. Una classe
Cal que adopti, però, una actitud clara i definida. La tradició del marxisme li assenyala, en aquest sentit, una orientació precisa. Gràcies
la pedra angular en què es basa tot l'edifici de la doctrina del marxisme revolucionari sobre aquest punt. La idea central de Marx i Engels era la
seus propis interessos i dels de la revolució a Europa. La posició del marxisme clàssic quant als moviments d'emancipació nacional no té res de comú amb

  Pàgina 1 (de 20) 50 següents »